تبلیغات

javahermarket

مسخ شده - تشریح خدا ومنجی در ایین بودا

نگه چون پیش پارا دید نتواند که ره تاریک و لغزان است


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :امیر آریا
تاریخ:پنجشنبه 9 خرداد 1392-02:55 ب.ظ

تشریح خدا ومنجی در ایین بودا

خدا در ایین بودا

در متون بودایی تا جائیكه بررسی شده هیچ‌گونه اشاره‌ای به شناسایی خالق جهان و یا پرستش آن مطلبی ذكر نشده، و بودا نیز ادعای رسالت و پیامبری نكرده است. لذا از نگاه پیروان آیین بودا، او فقط راهبری است كه راه معرفت و سعادت را نشان می‌دهد. و از وجود مافوق طبیعت كه ازلی و ابدی است و خالق و صانع آسمان‌ها و زمین می‌باشد و سرنوشت افراد انسانی را در قبضه داشته و قاضی حاجات و مجیب دعوات باشد بحثی به میان نیاورده است» خدایان كه در هند مورد پرستش بوده‌اند از دیدگاه بودا خود فناپذیر و موجودات ناپایداری هستند و كم‌ترین اثری در حال آدمیان ندارند، فلذا پرستش و عبادتی هم برای آن‌ها منظور نمی‌شود.
دانشمندان بودایی خدای برهمایی را خدای مغرور و خودبین می‌شناسند، بخصوص وقتی این خدا دربارة خودش حرف می‌زند، آن‌جا كه می‌گوید: «من برهما هستم من خدای عظیم و والامقام هستم، پادشاه خدایانم، من خود زاده نشده‌ام و مخلوق نیستم، من جهان را خلق كرده‌ام، من حكمران و خداوندگار جهان هستم» و بودائیان به‌طور صریح می‌گویند: كه جهان قدیم است و كسی آن را خلق نكرده است. و همچنین اعتقاد به بهشت و جهنم و حساب و جزا در آیین بودا وجود ندارد.
در تعالیم بودا آنچه اهمیت دارد، ‌راه و روش عملی است و آنچه غیر از آن باشد از دیدگاه او مخالف عقل سلیم است. تمام افكار بودا در عبادت ذیل كه منسوب به او است تجلّی می‌كند: «من از چه چیز سخن گفته‌ام، من دربارة بدبختی و نیاز سخن گفته‌ام، ‌درباره فرجام نكبت گفتگو كرده‌ام و نیز در باره ایمانی‌ كه به فقر و نكبت و بدبختی بشر پایان خواهد داد توضیح داده‌ام،‌ اما چرا این مباحث را پیش كشیده‌ام؟ زیرا فقط از این سودی حاصل می‌شود كه به مبانی و اساس دیانت مربوط است، و آدمی را به رهایی از آلام و رنج‌ها و به معرفت عقل كل و نیروانه هدایت می‌كند» بودا می‌گوید راه وصول به مقصد و طریقه نجات هر سالك همانا تكیه بر نفس و اعتماد به نیروی ذاتی خود او است كه باید به واسطه تهذیب و تزكیه باطن خلاصی حاصل كند، در حقیقت، در مذهب او انسان مورد توجه قرار گرفته است، ‌از این‌روی می توان گفت كه اساس مذهب بودا انسان محوری است نه خدا محوری.
در عین حال باید توجه داشت كه در آیین بودا و سنت‌های وابسته به آن وجود یك خالق، ‌یعنی خدا به هیچ وجه صراحتاً انكار نشده است. برخی معتقدند اینكه بودا از ناحیه خدا حرف نمی‌زند بدان معنا نیست كه او مبدأ هستی را قبول ندارد و یا از آن روی گردان است، بلكه از این جهت بوده كه همة ‌تلاش خود را صرف مجهز كردن مردم به زهد و ترك زندگی دنیوی و نفرت دادن از این خانه غرور و نیرنگ می‌كرده است.
نكته قابل توجه در آیین بودا مسأله «نیروانا» است كه هدف مهم و اصلی در این آیین رسیدن به آن حالت می‌باشد. برخی آن حالت را آزادی مطلق معرفی نموده و گفته است كه انسان پس از مهار كردن فعالیت غرایز حیوانی و چشم‌پوشی از لذایذ به آن می‌رسد كه در اصطلاح صوفیه به آن فنا گفته می‌شود. البته از دیدگاه آیین بودایی این حالت بدان معنا نیست كه سالك به این مرحله به شعاع الهی برسد.
برخی می‌گوید: كه «نیروانا» كه مقصود اصلی بودائیان می‌باشد به معنای فعّال مایشا به‌عنوان مرتبت سرمدی، ‌ثابت و لایتغیر است، فاسد ناشدنی و انحطاط ناپذیر است، ‌ساكن و بدون جنبش است، ‌در محدوده زمان جای نمی‌گیرد نامیر است، به دنیا نیامده و شدن در آن راهی ندارد، علاوه بر همه این‌ها نیروانا ویژگی‌های دیگری نیز دارد. كه عبارتست از قدرت، ‌بركت، و شادمانی، ‌امنیت، پناهگاه راستین و مكانی است امن، نیروانا حقیقت راستین و واقعیت اعلی است،‌ نیروانا عین خیر است هدف متعالی است واحد است و تنها كمال ممكن و دست یافتنی است، دین بودایی تجسم یافتة نیروانا است و این همان جنبة از آیین بودا است كه شدیداً رنگ مذهبی دارد.
آنچه بودائیان راجع به «نیروانا» بیان داشته و از او توصیف كرده است تقریباً شبیه به اوصاف خداوندی است كه ادیان توحیدی در مورد خالق و آفرینندة جهان بیان می‌كنند. و اگر چنین باشد می‌توان گفت كه آیین بودا خداوند را قبول دارد ولكن نسبت به آن مانند ادیان دیگر توجه نشده است. چون این آیین و مسلك بیش از آنكه به یك دین شباهت داشته باشد به یك فلسفه شبیه است ولی پیروان او تدیجاً آیین او را به صورت یك آیین مذهبی درآوردند و خود او را كه منكر عبادت و پرستش خدایان بود تا حد یك معبود بالا بردند و معابد ساختند و مجسمه بودا را در معابر برپا كردند و گفته‌های او را پس از خودش گرد آوردند».
از مجموع آن‌چه گذشت به این نتیجه می‌رسیم كه خدا در آیین بودا جایگاه خاصی ندارد و اندیشمندان بودایی در برابر خالق جهان موضع لاادری اختیار نموده‌اند، به قول خودشان، آن‌ها در فكر نجات بشر از بدبختی و نكبت می‌باشند و می‌خواهند با روش‌هایی كه بودا بر اثر ریاضت به آ‌ن‌ها دست یافت، از آلام انسان بكاهد.
به نظر می‌رسد كه بهترین مطلب دربارة این آیین كلام استاد شهید مطهری باشد كه فرمود: آیین بودایی یك فلسفه است نه اینكه دین باشد.
برای مطالعه بیشتر به كتب ذیل مراجعه گردد:
1. ادیان زنده جهان، رابرت هیوم.
2. تاریخ تمدن، ویل واریل دورانت.


منجی در آیین بودا

آیین بودا همچون نهری جدا شده از بستر اندیشه هندویی است و در ارتباط تنگاتنگ با دیگر آیین های هندی، به ویژه آیین چین، قرار دارد. لذا در بسیاری از زمینه ها دیدگاه مشترک دارند، نظیر ادوار تاریخی، و آمدن موعود برای نجات.
نکته قابل توجه این است که بسیاری از کشورهای دارای آیین بودا، تحت تأثیر افکار و اندیشة موعود آیین بودا هستند؛ نظیر کشور چین، کره و ژاپن. مثلاً هنگامی که آیین بودا (حدود قرن اول میلادی) به چین رسید، توجه زیادی به میتریه شد.علت این گرایش را تا حدی این باور دائویی دانسته اند که هر لحظه احتمال ظهور فرزانه ای را می داد. آموزه میتریه در تحول بودای چینی نقش مهمی ایفا کرد و لذا در زندگی آیینی چین، میتریه با سه مرحلة کیهانی رابطه پیدا کرد. او منادی آخرین دوره است.
میتریه همچنین به شکل یک عنصر مهم در گروه های منتظران که در کره پیدا شده اند، ظاهر می شود و این اندیشه به قدری قوت گرفت که بودائیان کره برای شناسایی میتریه، بیست‌وهفت تندیس اصلی او را در جایگاه‌های ثابت به شکل ایستاده با شکوه ساختند.
ژاپنی ها با این‌که این ایده را از کره ای ها گرفتند، ولی به میتریه به شکل کامی (kami) که آورنده زندگی طولانی و نیک‌بختی است، نگاه می کنند؛ حتی برخی گروه ها در ژاپن منتظر ظهور میتریه اند؛ آن هم مکانی در بالای کیم پوسان (Kim pusan) که سرزمین طلایی در آنجا ساخته می شود و میتریه در آن سه موعظه می کند.
نکتة جالب این‌که در همة مناطق اصلی بودایی‌نشین در آسیا، پیروان بودا این عقیده را مطرح می کنند که میتریه در منطقة خودشان زاده می شود. با این توصیف، نه تنها او را بیگانه نمی دانند، بلکه یکی از خودشان به شمار می آورند.  حال به بررسی موارد ذیل درباة بودا و موعود آن می‌پردازیم:
- واژه میتریه و مفهوم آن
- ادوار تاریخی در نگاه بودائیان
- ویژگی میتریه
- جهان در عصر ظهور میتریه
- میتریه در منابع و متون بودایی
واژة میتریه و مفهوم آن
اندیشة موعودخواهی آیین بودا با مفهوم میتریه همراه است. میتریه (Maitreya) واژه ای از زبان سَنسکریت است که از ریشة میتره (mira) به معنای مهربانی و دوست‌داشتنی است، ولی در زبان پالی، میته (Mettevva) گویند.
در الهیات بودایی او را بودای پنجم  و آخرین بودا از بودایان زمینی می دانند که هنوز نیامده است، اما روزی خواهد آمد تا همگان را نجات دهد. او را در «نمادنگاری بودایی» به هیبت مردی در وضعیت نشستة آماده برخاستن نمایش می دهند تا نمادی باشد از آمادگی برای قیام . برخی او را بودای هفتم نامیدند.
از سوی دیگر در متنی از مهایانه است که میتریه پایگاه بس رفیع دارد. از زندگی گذشته او ذکری رفته و معلوم شده که او زمانی پادشاه و زمانی بعدتر شاه خدایان بوده و سرانجام برای بودا شدن در آسمان توشیته (Tushita) استقرار یافته است.  و اکنون در آسمان توشیته سکونت دارد، و لیكن بر زمین‌زاده خواهد شد. مریدان میتریه علاقه خود را به تولد دوبارة توشیته متوجه می کنند تا در معیت او به زمین بازگردند.  زمان دقیق این واقعه را گفته‌اند. پس از پری نیروانه شاكیه مونی، دورة افول اجتماعی و جهان‌شناختی جهان فرا می‌رسد؛ پنج هزار سال پس از آخرین بودا، آیین از میان می‌رود و عمر انسان به ده سال تقلیل می‌یابد. در این زمان چرخه به عقب باز می‌گردد. زندگی هنگامی سامان می‌یابد كه طول عمر میانگین بر روی زمین به هشتاد هزار سال برسد. در چنین جهانی، با عمر طولانی و محیطی كه مناسب آموزة بودا است، یك فرمانروا به نام چَكْرَه ورتین  (cakravartin) ظهور می‌كند، كه در اندیشة رفاه و بهروزی مردم و حامی آموزه‌های بودا است. هنگامی كه این بهشت موعود فراهم شود، میتریه از آسمان توشیته پایین می‌آید.
به نظر برخی دانشمندان، اندیشة بودای آینده (موعود) احتمالاً از مفهوم ایرانی سوشیانت رهایی‌بخش ریشه می‌گیرد. از این منظر، میتریه نمایانگر تأسیس جهانی است كه در آن صلح و فراوانی هست؛ جایی كه دَرمَه (آیین) را هم تعلیم می‌دهند و هم آن را به طور کامل درك می‌كنند. اما عده‌ای بر این موضع‌اند كه این مفاهیم پیش از این در هند در زمان شاكیه مونی (بودا) مطرح بوده است.
اندیشة میتریه در برخی كشورهای آسیای جنوب شرقی مورد اقبال و توجه فراوان واقع شد؛ مثلاً هنگامی كه آیین بودا به چین رسید (حدود قرن اول میلادی) توجه زیادی به میتریه شد. علت این گرایش را تا حدی این باور دائویی دانسته‌اند كه احتمال ظهور هر لحظة فرزانه‌ای را می‌داد كه قادر بود از میان جمع دوستداران خود، فرهیختگان را به رستگاری برساند. در اول حكومت خاندان چین شرقی (420-317) زندگی آیینی بودایی به سمت میتریه گرایید. به هر حال، میتریه در تحول بودایی چینی نقش مهمی داشت.
در قرن بیستم نیز بوداییان كره به دنبال شناسایی میتریه بودند و بیست‌وهفت تندیس اصلی او را در جایگاه‌های ثابت به شكل ایستاده باشكوه ساختند. ژاپنی‌ها اطلاعات اولیه را درباره میتریه از كره گرفتند. این انتقال شامل تندیس‌های این بوداسَف هم بود. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها به میتریه به شكل كامی (كه آورندة زندگی طولانی و نیكبختی است) نگاه می‌كنند. برخی گروه‌ها در ژاپن، منتظر ظهور میتریه‌اند؛ آن هم مكانی در بالای كیم‌پوسان كه سرزمین طلایی در آن‌جا ساخته می‌شود و میتریه در آن سه موعظه می‌كند. در همه مناطق بودایی اصلی در آسیا پیروان (هموره) این عقیده را مطرح می‌كرده‌اند كه میتریه در منطقه خودشان زاده می‌شود و بنابراین او را نه تنها بیگانه نمی‌دانند، بلكه یكی از خودشان به شمار می‌آورند.
هر جا که آیین بودا مورد پذیرش قرار گرفته است، میتره نیز شخصیتی مهم در اندیشه آنها به شمار آمده است.
از نظر پیروان معمولی، میتریه روشی بود برای ایجاد کَرمَه (Karma) کردار نیک برای خودشان و تضمین كننده رستگاری آنها در آینده خواهد بود. عنصر اولیه و نخستین سرنوشت ساز، آرمان میتریه است که برای هدایت بشر به دوره ای بهتر ظهور کرده یا خواهد کرد. میتریه اندیشه ای است که هنوز در میان بوداییان ادامه دارد و زنده است.
ادوار تاریخی در نگاه بوداییان
در دین بودایی نیز چون دین هندویی، جریان وجود بر اساس حرکت دوری است، برای عالم آغاز و پایانی واحد متصور نیست. هر دور بعد عظیمی را شامل می شود و پایان آن آغازی است از برای دور بعدی؛ جریانی که به نحو لایتناهی ادامه خواهد یافت. اعتقادات بودایی در مورد ادوار جهان (یوگه ها) و دوره های بزرگ‌تر (کلپه‌ها به سنسکریت و کپه ها به پالی) مشابه اعتقادات هندویی است. لکن تفاوت‌هایی نیز وجوددارد. اسامی چهاریوگه، همان اسامی هندویی است، لکن ترتیب آنها مغایر با ترتیب هندویی است؛ یوگه ها با کلی یوگه شروع می شوند و ادامه می یابند تا به کریته یوگه برسند و سپس با ترتیب مخالف آن به پیش می روند تا باز به کلی یوگه برسند. لذا به جای یک مهایوگه مرکب از چهاریوگه، در این‌جا هر مهایوگه از هشت دوره تشکیل شده و انتره کلپه (Antarakalpa) نامیده می شود. بنا بر بعضی اقوال، هر انتره كلپه 1680000 سال به طول می‌كشد؛ سن آدمیان مطابق هر دوره، از 10 سال شروع می‌شود و زیاد می‌شود و باز به 10 سال بر می‌گردد. اخلاقیات نیز دقیقاً به همین ترتیب تحول می‌یابد. زوال اخلاق و تباهی انسان مقارن است با كاهش تدریجی عمر آدمی؛ به طوری كه در بهترین شرایط 80000 سال عمر می‌كند و در پایان هر یوگه 10 سال بیشتر زندگی نخواهد كرد.
20 انتره کلپه یک اسنکهییه کلپه (asankhyeya) به زبان سنسکریت و اسنکهیه (asankheyya) به زبان پالی را تشیکل می‌دهند و چهار اسنکهییه کلپه یک مهاکلپه را می سازند. در نخستین اسنکهییه کلپه، جهان یا سپهر کاملاً با آتش، آب یا باد ویران می شود. در دومین آنها حالت خلأ ادامه می یابد و در سومین آنها جهان دوباره ساخته می شود و در چهارمین اسنکهییه کلپه جهان به وجود خود ادامه می‌دهد (در این واپسین دوره است که جهان با هستی‌ها پر می شود و نخستین آنها خدایان برهمه «لوکه» هستند. آنها بتدریج درخشش و شکوه خود را از دست می دهند، خورشید وماه و... به وجود می آیند و در یک کلام، جهان سیر نزولی خود را می پیماید).
به طورکلی، مهاکلپه ها یا کلپه های‌تهی (شونیه= sunya) هستند؛ یعنی در آنها هیچ بودایی وجود ندارد و یا کلپه بودا (Buddha kalpa) می  باشند. کلپه های اخیر بر پنج قسم اند: در یکی یک بودا، در دیگری دو بودا... و در آخری پنج بودا ظاهر خواهد شد. کلپه کنونی ما از نوع آخری (پنج بودایی) است. تا کنون چهار بودا ظاهر شده اند که چهارمین آنها گوتمه است و پنجمین، میتریه (Maitreya) به سنسکریت  و میته (Mettevva) به پالی است.
بنابراین شوته سیهانه، چکوواتی (chokkavatti ـ sihanada ـ sutta) از متن پالی نیکایه دیگهه Digha ـ nikaya در گذشته وضعیت اجتماعی آرمانی همراه با دولتی عادل برقرار بود، اما بتدریج آن شرایط از بین رفت و این به سبب مؤسسات نامناسب و توجه نکردن به بهروزی عمومی از سوی شاهان بعدی بود. از این رو، هرج و مرج رشد و اخلاقیات نزول کرده است. البته اخلاق مردم پس از این ترقی خواهد نمود و سرانجام شاهی متقی و با فضیلت به نام سنکهه (sankha) برخواهد خاست و این با ظهور بودای آینده (میتریه یا میته) مقارن خواهد بود .
ویژگی‌‌های میتریه
به طور کلی می توان ویژگی‌های آن را این‌گونه بر شمرد:
موعود بودایی، نجات‌بخشی فردی است و اهداف اجتماعی، لااقل بالاصاله، را مورد توجه ندارد. از این رو شاید بتوان نجات بخشی موعود بودایی را از نوع «صرفاً معنوی» تلقی کرد. او موعودی شخصی و دارای خصایص «بشری ـ الوهی» است. شاید بتوان رسالت او را «جهان‌شمول» دانست. زیرا شاهدی برعنایت ویژة او به قوم و ملت خاصی نمی بینیم. نگاه بوداییان به موعود «رو به آینده» است، اما بازآفرینی و رواج آموزه های گذشته را نیز از نظر دور نمی دارد. تحقق اندیشة موعود در آیین بودا، فقط در پایان عالم نیست. از این رو از زمرة موعودهای «صرفاً پایانی» به کنار می رود و می توان گفت آن را از مصادیق «هزاره گویی» (به معنای عامش) به حساب آورد. و بالاخره این که: به سختی می-توان «کارکرد کیهانی» خاصی را برای موعود بودایی به رسمیت شناخت؛ هر چند نفی این کارکرد از میتریه، به مثابة آخرین راهنمای تاریخ یک دین شرقی (غیر ابراهیمی) نیز چندان آسان نیست.
جهان در عصر ظهور میتریه
الف) جهان قبل از ظهور
در مهاونسه (Mahavamsa) که از متون «تهره واده » است و به تاریخ سری‌لانکا می پردازد، آمده است که:
«میتریه پیش از نزول به زمین در آسمان توشیته اقامت می‌کند. زمان نزول او هم به دقت معین شده است. پس از آن که شاکیه مونی به پری نیروانه رسید، جهان در سراشیبی و انحطاط سیر خواهد کرد. و سرانجام پنج‌هزار سال پس از آخرین بودا به منتهای زوال خود خواهد رسید. در این زمان، حداکثر عمر انسان 10 سال خواهد شد. پس در جریان دوری عالم، باز وضعیت آرمانی تکرار می-شود (سیر تاریخی دورانی) و عمر انسان به هشتاد هزار سال می‌رسد و همه چیز آماده قبول تعلیم بودا می گردد. پس حکم‌رانی خواهد آمد که رفاه و تعالی را برای آدمیان فراهم می کند و هنگامی که این بهشت آماده شد، میتریه از آسمان توشیته فرود می‌آید.»
عبارات فوق با كمی تغییر به این شكل هم نقل شده است:
«پس از آن كه شاكیه مونی به پری نیروانه (نیروانه بزرگ) رسید، جهان پای به سراشیبی اجتماعی و كیهان‌شناختی نهاد. پنج هزار سال پس از آخرین بودا، آفتاب آموزه‌های بودایی افول می‌كند و طول عمر آدمیان به ده سال فرو می‌كاهد. در این زمان، چرخه وارو می‌گردد؛ زندگی متحول شده، به طوری كه متوسط عمر مردم به هشتاد هزار سال می‌رسد.»
با این عمر‌های طولانی و زمینه مناسب برای تعالیم بودا، یك چكره‌ورتین ـ cakravartin  یا راهنما ـ خواهد آمد. او برای مردم رفاه و بهروزی می‌آورد و آموزه‌های بودا را ترویج می‌كند. آن‌گاه كه چنین فضایی بهشت گون فراهم آمد، میتریه از آسمان توشیته (=Tushisa) نزول می‌كند؛ بودایی خویش را به كمال می‌رساند و درمه را به فرهیختگان می‌آموزد. مهاكشیپه (=Mahakashyapa) از مریدان برجسته بودا، از خلسه‌ای كه پس از پری نیروانه، معلم خویش به آن فرو رفته بود، بیرون می‌آید تا بار دیگر بودا را خدمت كند و آموزه‌های آن روشنی یافته را بشنود.»
ب) جهان بعد از ظهور
جهان بعد از ظهور میتریه این‌گونه توصیف شده است:
«در این جهان، ساکنان بی‌شمار زمین هیچ جنایتی نمی کنند و عمل بدی از ایشان سر نمی زند و از خوبی کردن مسرورند. مردم بدون ضعف و نقیصه خواهند بود. آنان قوی، بزرگ و شادمانند، در حالی که بیماری بسیار کمی در میان آنها وجود خواهد داشت. آنها از رنج خارها آزاد خواهند بود و با برگ‌های سبز خود را خواهند پوشاند. آنها بدون هیچ زحمتی برنج را برای خود فراهم می-آورند و در این جهان است که میتریه دهرمة (دَهْرم=دَرَمْ) ـ به معنای دین حقیقی ـ را اعلام خواهد کرد.»
میتریه در منابع و متون بودایی
ایدة میتریه، در طول زمان های گذشته تحول یافته و به تدریج در گسترة زمان اهمیت یافته و این در متون بودایی به راحتی گویاست. ما در این‌جا به اختصار به برخی از آنها اشاره می کنیم:
کانون پالی، از منابع عمده مهم اطلاعات درباره آموزه اولیه بودا است. چندان به مفهوم میتریه اهمیت داده نشده است. نام او فقط در یکی از متون اولیه، سوره چکّه وَتّی سیهَه ناده ، آمده است. به قول بوداشناسان، در مطالعة دستگاه کهن بودا منبع موثقی است. البته کانون پالی خود ترجمه است. زیرا زبان مادری بودا «ماگدی» بوده است.
از آثار دیگر می توان، به دو اثر زیر توجه کرد که در این زمینه حرف‌هایی به میتریه اختصاص دادند:
اَنگته وَمسَه (angatavatnsa) میتریه و یاکَرنه (Maitrey atyakarana).
این دو اثر، در نوع خود مورد توجه هستند. زیرا عمدتاً بحث های آنها به میتریه اختصاص دارد.
مَها وَستُو، یکی از متون فرقه مهاسنگیکه (Mahasam ghika) فهرستی از بودایان آینده را ارائه می کند که در صدر آن نام میتریه آمده است. در بندهایی از این کتاب به مفهوم میتریه و شرح حوادث زندگی های گذشته او و نقل پیشگویی های شاکیه مونی از او اختصاص داده شده است.
سرانجام در سدّرمه پوندریکه سوتره (saddharmapundarika sutra) یا نیلوفر آئین نیک که در قرن اول میلادی نوشته شده و آن مطلب کهن‌تر را در بر دارد، با بودا به مفهوم خاص مهایانه، یعنی بودا، چون نجات بخش جهانی و بخشنده رستگاری رو به رو می‌شویم.
(سنّت) مهایانه اهمیت زیادی برای میتریه قایل است و در آثارشان در باب زندگی و کنش های او، اشاره های زیادی می یابیم. از آن‌جا که مهایانه بر سیر زندگی و تکامل بوداسف تاکید کرده است، طبعاً میتریه در این گروه بزرگ، ‌شأن و منزلت پیدا می‌کند .






What do you do for Achilles tendonitis?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:57 ق.ظ
This article is really a fastidious one it helps new net people, who are wishing in favor
of blogging.
Can you have an operation to make you taller?
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:27 ب.ظ
I was wondering if you ever thought of changing the page layout
of your site? Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images.
Maybe you could space it out better?
What do you do for Achilles tendonitis?
سه شنبه 17 مرداد 1396 04:07 ق.ظ
It is the best time to make some plans for the longer
term and it's time to be happy. I have learn this publish and if
I could I wish to counsel you few fascinating things or suggestions.
Maybe you can write subsequent articles relating to this article.
I want to learn more things approximately it!
katygomoran.hatenablog.com
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:35 ق.ظ
For the reason that the admin of this web page is working, no doubt very rapidly it will
be renowned, due to its quality contents.
cooperttoqhbtvnz.snack.ws
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:02 ب.ظ
Excellent article. I am experiencing some of these issues as well..
How do you prevent Achilles tendonitis?
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:00 ب.ظ
Excellent way of describing, and good post to obtain data about my presentation topic, which i am going to convey in institution of higher education.
savannawhittenburg.blogas.lt
شنبه 14 مرداد 1396 08:49 ب.ظ
I really like your blog.. very nice colors & theme.
Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you?
Plz answer back as I'm looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from.
thanks
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 09:22 ب.ظ
Howdy! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.

Is it hard to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty
fast. I'm thinking about creating my own but I'm
not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions?

Thanks
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 02:38 ق.ظ
I was recommended this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him
as no one else know such detailed about my difficulty.

You're amazing! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


javahermarket