تبلیغات

javahermarket

مسخ شده - ایین برهما

نگه چون پیش پارا دید نتواند که ره تاریک و لغزان است


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :امیر آریا
تاریخ:یکشنبه 12 خرداد 1392-09:42 ب.ظ

ایین برهما

معانی واصطلاحات در ایین برهما

برهما
در سنسکریت به معنی ذات واجب الوجود، و قادر مطلق . خدای بزرگ هندوان باستان . او مظهر آفریدگار جهان و خدایان و قادر مطلق است . وی با ویشنو (محافظ)و شیوا (مخرب ) تثلیثی را تشکیل میدهد. (حاشیه ٔ معین بر برهان قاطع از ملل و نحل ، رشید یاسمی ). برهما رابصورت انسانی مجسم می کنند که دارای چهار سر و چهار دست است و در دستهای خود یک کوزه ، یک تسبیح ، یک قاشق مقدس و نسخه ای از ودا را نگاه داشته است . وی مصنف وداها و قانونگذار هند است و پرستش او قدیمترین آیین پرستش در این کشور می باشد.

برهما (Brahma)، در مذهب هندویسم ایزد خلق کردن و زایش است و در کنار ویشنو و شیوا، یکی از خدایان سه گانه در اساطیر هند محسوب می‌شود. برهما را نباید با برهمن یا روح اعظم هستی اشتباه گرفت؛ با این وجود ریشه هر دو اسم یکی هستند. همسر او ساراسوتی، الهه آموزش است.

بر طبق اساطیر، در آغاز جهان برهما از گل نیلوفری زاده شد که از ناف ویشنو رشد کرده بود. افسانه‌ای دیگر می‌گوید که او از آب زاده شد. علاوه بر این، گفته می‌شود که او فرزند برهمن و تجسم روح زنانگی، مایا نیز بوده‌است. در آغاز خلقت جهان، او هفت دانای بزرگ را خلق کرد تا در ساختن باقی جهان به او کمک کنند. سپس پدران انسان را بوجود آورد.

غالبا برهما را موجودی با چهار سر، چهار صورت و چهار دست تصویر می‌کنند. بر خلاف دیگر خدایان هندو، او هیچوقت سلاح به دست ترسیم نشده است؛ اما او اغلب عصایی سلطنتی به دست دارد که بعنوان قاشق از آن استفاده کرده و نشان داده می‌شود که در حال ریختن روغن مقدس به درون جام قربانی است. چون برهما را ایزد قربانیان نیز دانسته‌اند.


شیوا (shiva) عالی‌ترین خدا در مذهب شیوائیسم، یکی از شاخه‌های اعظم مذهب هیندوئیسم است. شیوا خداوندی مذکر، فرای صورت، فرای زمان و فرای فضا است. نام او را بصورت «کسی که با ادای نام خود، همه کس را پاک می‌کند» معنی کرده‌اند. شیوا مقدس‌ترین نام در این مذهب است.

شیوا را یکی از سه نمود خدا، ایشیورا دانسته‌اند. البته این مطلب قابل مقایسه با تثلیث در مسیحیت نیست. شیوا قادر به هر کاری هست؛ او خالق است، شنوا و حل کننده مشکلات است. از این نظر، باقی خدایان و الهه‌ها در مذهب هیندوئیسم، از شیوا پایین‌تر قرار می‌گیرند.

بر طبق شیوائیسم، شیوا پنج کار انجام می‌دهد:

  • خلق
  • حفاظت
  • نابود کردن اهریمن
  • بخشودن گناهان
  • نعمت دادن

پرستندگان شیوائیسم، شیوا را بعنوان غایی‌ترین حقیقت مورد تکریم قرار می‌دهند.

ساراسواتی (Saraswati)، یکی از سه ایزدبانوی بزرگ اساطیر، در کنار لاكشمی و دوركا است. ساراسواتی همسر ایزد ایزدان، برهما خالق است. ساراسواتی ایزدبانوی آموزش و هنرها است. بعلاوه، او را بعنوان الهه تفکرات صحیح و بخشایش نیز می‌پرستند. در ریك ودا نیز به او اشاره شده‌است.

در ودانتا نیز او را نمود انرژی زنانه و آگاهی دانسته‌اند. کسانی که به ودانتا اعتقاد داشتند، فکر می‌کردند تنها با پرستش ساراسواتی، یا به عبارتی تنها با آموختن علم است که قدرت حلول کردن دوباره پس از مرگ را به دست می‌آورند.

برهمن (Brahman)، نماد انتزاعی از ایزد ایزدان در مذهب هندویسم و اساطیر هند است. برهمن غیر قابل تغییر، ابدی، بیکران و نماینده حقیقت لایزالی است که اساس تمامی موارد موجود در هستی را شامل می‌شود. گرچه طبیعت این ایزد فرای ماده‌است، اما اغلب او را بصورت تجسم یافته با نام ایسوارا نیز می‌شناسند.

ریگ‌ودا (RigVeda)، مجموعه‌ای از سرودهای روحانی به زبان سانسکریت است که به ایزدان مذهب هندوئیسم اهدا شده‌است. در میان چهار کتاب مقدس هندوان به نام ودا، ریگ‌ودا از بقیه اهمیت بیشتری دارد و مقدس‌تر محسوب می‌شود.

اطلاعات آمده در این کتاب نشان می‌دهد که سال تدوین آن چیزی بین ۱۱۰۰ تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد مسیح بوده‌است. از این نظر، ریگ‌ودا را قدیمی‌ترین کتاب مذهبی دانسته‌اند.

هندویی‌گری از یک دیدگاه، دارای آیین چندخدایی و از دیدگاه دیگر، شامل یگانه‌پرستی است، زیرا ایزدان بی‌شمار آن، غالباً، به عنوان تجلی یک خدای اصلی شناخته می‌شوند. در هندویی‌گری، فرقه‌ها و مکاتب بسیاری وجود دراد. در برخی از کتب متأخر هندی، به مانند متون اروپایی، از تثلیت خدایان یعنی تریمورتی، سخن می‌گویند که شامل برهمن به عنوان «آفریدگار»؛ ویشنو، به عنوان «محافظت کننده» و شیوا «نابودکننده» است. اما این تصور جنبة عام ندارد و فاقد اعتبار است، زیرا برهمن مورد ستایش بسیاری از هندوها نبوده، با ویشنو و شیوا، به عنوان موجودات متعالی، آفریدگار، نگه دارنده و منهدم‌کننده هستند. و سایر ایزدان پیروان خود را دارند و در اسطور‌ه ها و داستان‌های عامیانه باقی مانده‌اند.

آدیتی، بی‌کران، ایزد ـ بانوی آسمان، مادر خدایان

آدیتیاها، ایزدان آسمانی، فرزندان آدیتی، شامل ایندرا، میترا، رودرا، تواشتر، وارونا و ویشنو

آگنی، آتش ـ خدا، نامش معادل است با نام ایگنیس در لاتینی به معنای آتش

انانتا یا ششا، مار چنبره زده زمان بی‌کران

آشوین‌ها، خدایان نیک‌خواه، دوقلوهای سوراکار،‌ پسران خورشید و مرتبط با خدایان توأمان در اسطوره‌شناسی یونان و روم

اسوراها، دیوان عظیم، دشمن خدایان، دارای نیروهای جادویی

برهما، صورت پسا ـ ودایی پاراجاپاتی، آفریدگار

بودا گائوتاما، بنیان‌گذار مکتب بودایی‌گری، تجلی ویشنو در هندویی‌گری

دورگا، ایزد ـ بانوی قابل ستایش در سراسر هند به ویژه در بنگال، همسر شیوا و شناخته شده به صورت کالی یا پارواتی

دیائوس، آسمان ـ خدای کهن هند و اروپایی، مرتبط با زئوس یونانی و یوپیتر (جوپیتر) رومی، فاقد اهمیت در اسطوره‌شناسی هندویی

گاندهارواها، موسیقی‌دانان آسمانی، نیمه خدایان

گانشا، سرور موانع، خدای فیل سر نوشتار و بازرگانی، پسر شیوا و پارواتی

گنگس، رود مقدس، تجلی ایزد ـ بانو گنگا، یکی از همسران شیوا، دختر کوه هیمالایا: راه شیری در آسمان، قبل از رسیدن رود به زمین

گارودا، شاه پرندگان، مَرْکَب ویشنو

گائوری، زرین، جنبة مهربان ایزد ـ بانوی بزرگ

گوپی‌ها، دوشیزدگان شیر، عاشقان کریشنای جوان

هانومان، رهبر اصلی قوم بوزینه

هاری ـ هارا، خدایی تلفیقی از پیوند شیوا و ویشنو

هیمالایا، سرزمین برف، کوه یا رشته کووه عظیم، پدر پارواتی

ایندرا، پادشاه خدایان در عصر ودایی، سرور توفان، باروری و جنگ: حذف شدن وی، در زمینه‌های اسطوره‌ای بعدی

پشتا، بزرگ‌ترین ایزد ـ بانوی بداقبالی

کالی، آن سیاه، همسر شیوا، ایزد‌ ـ بانو در جنبة وحشتناک خود، خبیث و خون‌آشام

کاما، خدای آرزو

کارتی‌کیا، نامی دیگر برای اسکاندا

کریشنا، تیره گاو ـ گله، شاهزادة قابل ستایش به عنوان یک تجلی از ویشنو

لاکشمی، ایزد ـ بانوی زیبایی و خوشبختی، پدید آمده از برهم زدن اوقیانوس، همسر ویشنو

ماناشا، ایزد ـ بانوی مارها، مورد پرستش در بنگال

مانو، نیای انسان، نجات یافته از سیل توسط ماهی عظیم

میترا، خدای ودایی نور، میثرا در ایران و میتراس در جهان رومی

ناگاها، در افسانه‌ها، نژادی از مارها، نیای بسیاری از سلسله انساب شاهزادگان هندی: غالباً به عنوان مار کبرا، تصویر می‌شود به صورت انسانی یا نیمه انسانی

ناندی، گاو نر، مَرْکَبِ شیوا

ناتاراجا، سرور رقص، یک تجلی از شیوا

باراشورما، راما با یک تبر، تجلی انسان ویشنو، اهدای تبر به وی توسط شیوا

پاراجاپاتی، سرور موجودات، آفریدگار جهان در عصر ودایی، پدر خدایان، دیوان و سایر موجودات: بعدها شناخته شده به عنوان برهما

پریتیوی، ایزد ـ بانوی زمین، همسر دیائوس

پوروشا، انسان کیهانی، قربانی، و ساخته شدن همة بخش‌های جهان شامل طبقة چهارگانة جامعه، از اعضای جدا شدة بدن وی

رادها، معشوق اصلی کریشنا

راما یا، راماچاندرا، شاهزاده، قهرمان رامایانا، یک تجلی قابل ستایش از ویشنو

رودرا، سرور جانوران، خدای ودایی جنگل و حیات‌وحش، ایزد بیماری در ارتباط با مرگ: تکامل یافتة بعدی به صورت شیوا

ساتی، نخستین همسر شیوا: تداول رسم ساتی توسط وی

شاکتی، اصطلاحی برای نیروی همسر یک خدا، به ویژه همسر شیوا در جنبة زنانة خود

شاشتی، ششمین، ایزد ـ بانوی محافظ کودکان، زنان و زایمان

شیتالا، آن که سرد است، ایزد ـ بانوی آبله

شیوا، با ویشنو یکی از دو خدای مهم آیین هندویی پسا ـ ودایی: نمادهای وی مشتمل است بر آلت نرینه به حال نعوظ و نیزة سه شاخه

اسکاندا، پسر پلیادس جنگ ـ خدا، پسر شش کلّة شیوا

سوما، اکسیر حیات، هم خدا و هم آشام سکرآور ساخته شده از گیاهی توهم‌زا، در ایران هوما

سوریا، خورشید ـ خدا، بعدها قابل پرستش به صورت ویشنو

اوما، نام دیگر همسر شیوا

اوشاش، ایزد ـ بانوی پگاه، در یک اسطوره دختر پاراجاپاتی و مادر همة موجودات زنده

واچ، ایزد ـ بانوی سخنوری

وارونا، آسمان ـ خدای باستانی و نظم کیهانی و احتمالاً، در ارتباط با اهور امزدای ایرانی و اورانوس یونانی: بعدها ایزدآب‌ها

ویشنو، خورشید ـ الهة ودایی، سپس، یکی از دو خدای عظیم پسا ـ ودایی در هندویی‌گری

ویوسوت، خورشید، جنبه‌ای از سوریا

یمه، پسر خورشید، پادشاه مردگان


درباره برهما

اگر اسطوره‌ها داستان ‌هایی دربارة خدایان‌اند، در آیین هندویی، مشکل بتوان داستانی یافت که حالت اسطوره‌ای نداشته باشد. در آن‌جا، شمار خدایان افزون بر تعداد انسان‌هااند. یک اروپایی حیرت‌زده، قرن‌ها پیش، دربارة هند چنین گفته است: «مرز میان انسان و خدایان در هند، به مثابه تیرگی و ابهامی است که خط دود هواپیما در آسمان ایجاد می‌کند.» در هند، انسان به عنوان شاه، راهب یا زاهد، صاحب نیرویی الهی می‌شود. خدایان به نوبة خود، همانند انسان‌ها درگیر مشکلات زمینی، بنیان‌گذاری ضریح‌ها، نجات پیروان دردمند و نیز سرگرم بازی‌ها بوالهوسانة خویش‌اند، زیرا خدایان هندویی ترجیح می‌دهند آن عمل را به صورتی افراطی و بر روی زمین انجام دهند تا در بهشت. آنان، مسیر بهشت تا زمین را به مانند مسیر زمین تا بهشت می‌پیمایند.

خدایان در هند بر انسان‌ها برتری ندارند، فقط قدرتمندترند و همین نیروهای استثنایی، به آنان اجازة افراط در اعمال شرارت‌آمیز می‌دهد: نیروی الهی به صورتی خداگونه موجب تباهی می‌شود. دیوها، به عنوان سومین بخش این نمایش اسطوره‌ای به شمارند و تمایزشان از خدایان و انسان‌ها امری مشکل به نظر می‌رسد. دیوان، از لحاظ هیأت ظاهری، تغییر شکل می‌یابند و گاه جانوردیس می‌شوند (به صورت‌های جانوری). اما اکثر آن‌ها، به مانند خدایان، انسان‌ گونه‌اند. گاهی اوقات دیوان، از لحاظ رفتاری، شرورند (به ویژه طبقات پست‌تر آن‌ها، سرسپردگانشان، دیوان خون‌آشام و اشباح گوری)، اما برخی از آن‌ها، از خدایان نیز پرهیزگارترند. اصلی که به موجب آن به عنوان دیو شناخته می‌شوند، دشمنی آنان با خدایان است و گاهی همین امر سبب خصومت آن‌ها با انسان‌ها نیز می‌گردد، اما هنگامی که خود خدایان با انسان در تعارض قرار می‌گیرند ـ که گاه چنین می‌شود ـوفاداری دیوان پیچیده و دچار تزلزل می‌گردد.

به هر صورت، هندوها، خود قادرند تا انسان‌ها را از خدایان تمیز دهند، حتی در مورد انسان ـ خدایان نیز به همین گونه است و برخلاف میراها، خدایان پلک نمی‌زنند و عرق نمی‌کنند، پاهایشان زمین را لمس نمی‌کند، تاج گل آن‌ها، هرگز پژمرده و کثیف نمی‌شود. خدایی در هند از لحاظ توالد و توارث به مانند حکومت اشرافی در اروپا، عمدتاً یک پدیدة تاریخی است. خدایان پیوسته خدا بوده‌اند، یعنی آنانی که نامشان در متون کهن مقدس و گرامی داشته شده، یا کسانی که نامشان از طریق سنت‌های بومی برجای مانده است، یا کسانی که نامشان از طریق نیایشان، بازشناخته می‌شود. پرستشگاه‌ها هرازگاهی تغییر می‌یابند و برخی اوقات خدایان جدید، به زور، وارد آن جا می‌شوند، اما آنان باید توسط روایت‌ها، مشروع و قانونی اعلام گردند، بدین معنا که آنان یا باید از نسل‌ خدایان کهن‌تر بوده، یا اسلاف آن‌ها با خدایان کهن ازدواج کرده باشند.



آیین برهمایی : نظام طبقاتی و خدایان مورد پرستش


امروز می خواهم در مورد آیین برهمایی کمی توضیح بدهم از آنجایی که می دانم اطلاعات مردم ایران در مورد این آیین خیلی کم است و اغلب این آیین را با بودایی اشتباه می کنند.

پیروان آیین برهمایی در عصر کنونی هندو نامیده می شوند اگرچه که این نام صحیحی نیست و هیچ رابطه ای با دین برهمایی ندارد. هندوییسم در زمان ما افراد زیادی را به خود جلب کرده است از جمله مسلمانان که به دلیل بی اطلاعی از آیین اسلام و همچنین نا آگاه بودن از اصول ادیان دیگر مخصوصا دین برهمایی یا هندو به این آیین و مروجان آن گرویده می شوند.

اگرچه برخی از هندوان به دروغ خود را یکتا پرست معرفی می کنند آن هم برای جلب نظر مسلمانان و سایر ادیان یکتاپرست است اما در حقیقت هندوییسم بر پایه ی چند خدا بنا شده است. در راس مثلث ۳ خدای برهما- ویشنو و شیوا قرار دارند که هرکدام چندین زن و چندین فرزند دارند و زنان آنها خدای مونث یا الهه نامیده می شوند و فرزندان مذکر آنها خدا محسوب می شوند.

فلسفه ی آیین برهمایی از ناقص ترین و به گمان من ابلهانه ترین فلسفه هاست .چرا که در کتب مقدس آنها این خدایان هستند که صحبت می کنند و نه یک آفریدگار.


تمامی خدایان به همراه خانواده هایشان همواره از چوب و سنگ و فلز و ...ساخته شده و در فروشگاهها به فروش می رسند . برای اعیادی مثل دورگا پوجا و یا گانش چاتورچی بتهای غول آسایی از این خدایان از گل رس ساخته و رنگ می شود و بعد لباس پوشانده می شوند و برای مدت خاصی پرستیده شده و سپس آنها را  در شهر می چرخانند و به رودخانه می دهند.مردم به یکدیگر خدا هدیه می دهند و هر خانواده معبد خانگی خود را در گوشه ای به نام اتاق عبادت دارد و معماران هندو خانه ها را بر اساس جایگاه این بتکده های خانگی می سازند.

در پاسخ به اینکه چرا چنین کار بیهوده ای را با چنین هزینه هایی متحمل می شوید می گوییند که خدایان به دیدن ما آمده بودند و حالا دارند بر می گردند به خانه هایشان!

توجه داشته باشید که این خدایان را با دست خود می سازند و شکل می دهند و لباس می پوشانند و راه می برند و به عنوان خالق خود می پرستند .


کاست سیستم


خدایان همه ی مردم را به یک چشم نگاه نمی کنند و همواره طبقات بالا هستند که می توانند به بتها نزدیک شده و به آنها لباس بپوشانند و این طبقات از- برهمنان- و -شاتریا -و- بانیاز- و .... هستند که برای هزاران سال از ثروتهای فراوان و موقعیتهای فراوان در هند استفاده کرده و تمامی قدرتهای جامعه را به دست دارند.

سایر مردم که از طبقات پایین جامعه هستند نمی توانند به خدایان طبقات بالا نزدیک شده و یا داخل معبدهایشان شوند . آنها باید خدایانی برای خود بسازند و برای خود جداگانه پرستش کنند.

 پایین ترین طبقه که به اصطلاح- نجسها- هستند اصلا هیچ گونه حق و حقوقی به عنوان انسان نداشته و همیشه به صورت حیوانات زندگی می کنند و رفتار می شوند. اگرچه در زمان استقلال هند تلاشهای زیادی انجام شد که وضعیت مردم نجس بهبود حاصل کند اما فقط در حد حرف و قوانین روی کاغذ بود و تا امروز نجسها جزو انسان حساب نمی شوند.

این سیستم وحشتناک جامعه را -کاست- می نامند که در سنسکریت -وارنا -نامیده می شود و دقیقا همان سیستمی است که در زمان ساسانیان در ایران پیش از اسلام اجرا می شد و زاییده ی فرهنگ آریایی است .

در آیین برهمایی نمی توان یک خدا را انتخاب کرد و پرستید بلکه باید همزمان به همه ی این خدایان ایمان داشت اما می توان یک یا چند خدا را به عنوان خدای اول و دوم انتخاب کرد و بیشتر به معابد آنها رفت.

هر خدا معبد جدای خود را دارد و در هر خیابان دهها معبد ساخته می شود. بتها در جیب لباسها و در داشبرد ماشینها نگهدای می شوند تا از صاحبان خود محافظت کنند!! زیرا وقتی خدا را باید دید تا پرستید باید همه جا او را با خود حمل کرد در غیر این صورت آن بت قادر نیست که شما را ببیند و صدای شما را بشنود.

در معبد پس از صحبت با بت ها باید حتما زنگ معبد را به صدا در آورد تا خدا که در کوهای هیمالایا زندگی می کند صدای زنگ را شنیده و برای بر آوردن حاجت شما به سوی شما بیاید!

این خدایان بخش اصلی زندگی زندگی هر هندویی را فرا گرفته اند تا جایی که مردم فرصت فکر کردن به هیچ چیز را ندارند به جز مراسم متعددی که باید برای ۳۰۰۰ خدا در طول سال بگیرند .

برهمنان که مروجان اصلی آیین آریایی برهمایی هستند بالاترین طبقه ی جامعه بوده و به اصطالاح در همه ی موارد حرف حرف آنهاست. پیش از هر ازدواج - تولد - عید و مراسم برهمنان باید حضور داشته باشند و مراسم مخصوصی را برای خشنودی خدایان از آن مراسم اجرا کنند که گاهی تا ماهها طول می کشد. چنانچه چنین کاری انجام نشود خشم و غضب خدایان تمام زندگی آن خانواده را نابود خواهد کرد و آن خانواده از جامعه و از طرف برهمنان طرد خواهد شد.


لطفا برروی تبلیغات کلیک کنید و نظرهم یادتون نره لطفا...





نوع مطلب : ادیان ومذاهب 

How can we increase our height?
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:37 ق.ظ
Howdy, i read your blog from time to time
and i own a similar one and i was just wondering if you get a
lot of spam responses? If so how do you prevent it, any plugin or anything you can recommend?
I get so much lately it's driving me crazy so any support is very much appreciated.
dustyrabner.wordpress.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 09:22 ب.ظ
Great work! That is the type of info that should be shared across the internet.
Shame on Google for no longer positioning this post higher!
Come on over and talk over with my web site .
Thanks =)
http://kristinemoga.weebly.com/blog/what-is-a-posterior-calcaneal-spur
یکشنبه 15 مرداد 1396 04:16 ب.ظ
Hello just wanted to give you a quick heads up. The text in your article seem to be running off the screen in Opera.
I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with
browser compatibility but I thought I'd post to let you know.
The style and design look great though! Hope you get the issue solved soon. Thanks
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 01:38 ب.ظ
Asking questions are genuinely good thing if you are not understanding something completely, but this paragraph provides pleasant
understanding yet.
manicure
پنجشنبه 10 فروردین 1396 03:34 ب.ظ
Hmm is anyone else having problems with the images on this blog
loading? I'm trying to determine if its a problem on my
end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly
appreciated.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


javahermarket